“Waar ik blij van word? Als ik nieuwe relaties kan opbouwen met klanten en bedrijven kan helpen met het voorkomen van grote schades door brand.” Sales manager Willem de Graaf heeft als  verkoopspecialist voor de brand- en broeidetectie camera duidelijk zijn draai bij Kooi gevonden.  

Met zijn imposante gestalte en gulle lach wekt Willem meteen vertrouwen zodra hij een kantoor binnenstapt. De jonge sales manager maakte twee jaar geleden de overstap van de verkoop van softwarepakketten naar verhuur van hoogwaardige brand- en broeidetectiesystemen. “Mijn doel is om nieuwe business te genereren voor de RED,” begint hij. “De markt van brand- en broeidetectie ligt nog aan onze voeten. Met nul ervaring in de buitendienst ben ik begonnen maar ik kreeg meteen alle ruimte en het vertrouwen om zelf mijn weg te vinden.”

Klik creëren

Willem merkt dat men in de afvalwereld Kooi inmiddels steeds beter kent. De Rising Early Detection waakt in de hallen van bijna alle toonaangevende recyclingbedrijven van Nederland. Het maakt het voeren van een gesprek wel wat makkelijker, merkt Willem. “Ik ben vrij sociaal ingesteld en leer graag nieuwe mensen en bedrijven kennen. Ik hoef niet zozeer meteen te verkopen bij een eerste gesprek. Kennismaken en een klik creëren en daarna samen met de klant uitzoeken of onze RED van toegevoegde waarde kan zijn op de bedrijfsvoering, daar hecht ik veel meer waarde aan.”

Slagvaardig

Eenmaal aan tafel is er natuurlijk nog veel meer te vertellen. “Dankzij onze eigen meldkamer die de camera’s door en door kennen, kunnen wij extra snel schakelen bij verontrustende temperatuurtoenames,” gaat Willem verder. “Kooi is de enige die dat in de wereld van branddetectie letterlijk in eigen huis heeft. Dat maakt je wel slagvaardig. En voor de RED hebben we zelfgeschreven software en hoogwaardige Artificial Intelligence (AI), zodat we potentiële grote (financiële) schades door brand kunnen voorkomen. Dát laat ik de klanten zien.”

 

 

 

Op de foto: Willem bij de RED-camera in de werkplaats.

Willem de Graaf

Alarmprotocol 

Willem verkoopt dus geen camerasysteem maar hij levert een dienst. Zo ziet hij het het liefst. Hij belooft daarbij ook niet dat de klant nooit brand zal krijgen. “Maar wel dat wij vroegtijdig signaleren en snel het protocol dat we met de klant samen hebben opgesteld in werking kunnen stellen. We hebben zo veel branden met grote schades kunnen voorkomen en dat is wat onze klanten enorm waarderen.”

IJzersterke combinatie

IJzersterke combinatie

Samenwerking is dus waar het vooral om draait. Willem: “Het alarmprotocol beschrijft wie er van het bedrijf in actie komt bij een alarm-melding om snel op de locatie in te kunnen grijpen. Het is dus de RED én de klant die de ijzersterke combinatie vormen!” En die combinaties duiken inmiddels in steeds meer branches op. Overal waar temperatuurstijgingen kunnen ontstaan kan de RED van meerwaarde zijn. “Denk aan magazijnen waar elektrische fietsen en motoren met hun accu’s zijn gestald,” somt Willem op. “Of bijvoorbeeld elektrische laadpleinen…”

Waar ik blij van word? Als ik nieuwe relaties kan opbouwen met klanten en bedrijven kan helpen met het voorkomen van grote schades door brand
Willem de Graaf, Sales Manager RED
Willem en de ijsjesactie

Uitbreiding RED in het buitenland

Voorlopig zal Willem zich dus niet hoeven te vervelen. En dat is maar goed ook want het RED-team van Kooi is inmiddels ook aan het uitbreiden in België én Spanje waar mede door het warme weer branden in opslagen aan de orde van de dag zijn. Willem: “Het buitenland lijkt me zeker ook mooi. Een klant van me heeft een nieuwbouwproject in Engeland. Het zou super zijn om deze klant dan ook in Engeland te kunnen ontzorgen. 

 

Op de foto: Tijdens de zomerse IJsjesactie verraste Willem alle RED-klanten met ijsjes. 

Gunfactor & tip voor werkzoekenden

Wellicht dat de gun-factor in zijn voordeel uitvalt, zoals onlangs ook het geval was. “Een klant vertelde me: ‘Ik heb meerdere aanbiedingen voor brand- en broeidetectiesystemen ontvangen maar ik gun het jou,’” lacht Willem. Dát zijn dus de krenten in de pap voor een sales manager. Heeft Willem nog een tip voor werkzoekenden die zijn voorbeeld willen volgen bij Kooi? “Ik zag de vacature en belde meteen om te vragen of deze nog openstond. Binnen een week was het contract getekend. Mijn tip dus: zie je een toffe vacature bij Kooi? Neem direct contact op want dan kan het snel gaan!”